Event

Data Science Liège MEETUP #18 - Data Science for Sports

The mission of Data Science Liège is to offer a forum, upon which participants can leverage to federate data science initiatives, showcase projects and ideas, call for support and partnerships, disseminate knowledge and stimulate public awareness.

This 18th edition will be dedicated to Data Science for Sports. Participants may choose to attend the event physically in HEC Liège or to follow it online. Both options will be available upon registration.

Participation is free but registration is required.

Follow us on Twitter : @DSLiege for updates and latest news!

REGISTER HERE

Program

  • 18:30 Door Opening
  • 19:00 Short Talks
  • 20:30 Drinks & Networking
  • 21:30 Closing

Speakers

  • Laurent BAIJOT

    CEO // Formyfit
  • Dimitri DE SMET D'OLBECKE

    Responsable de recherche // Formyfit
  • Yannic SIEBEN

    Sales & Marketing Director // Wyldata
  • Koen LANDSHEERE

    Program Manager // Royal Belgian Football Association
  • Constantinos RAPTIS

    IT Director // Royal Belgian Football Association

Abstract

Que peuvent nous apprendre 1.5 milliards de secondes d’entraînement ?  – Laurent BAIJOT & Dimitri DE SMET D’OLBEKE

Formyfit est une solution de coaching digital pour l’activité physique dont la mission est d’offrir un outil santé destiné à lutter contre la sédentarité. Elle agit soit à titre préventif, soit avec intention thérapeutique (exercise therapy). Chaque nouvelle séance d’entraînement enregistrée avec cette application est une occasion d’en apprendre davantage sur l’utilisateur : à la fois sur la façon dont il s’entraîne et sur ses progrès. Parallèlement à cela, dans le cadre d’études cliniques, Formyfit collecte aussi des données de santé et de qualité de vie dans le but de les lier aux volumes d’activité physique et aux niveaux de forme. La compréhension du lien qui existe entre ces données est essentielle pour optimiser encore la planification des séances à un public très varié avec des objectifs qui le sont tout autant (perdre du poids, atténuer les effets indésirables d’une chimiothérapie, contrecarrer les effets de l’âge, … ou épater la galerie).

Laurent Baijot, CEO et Dimitri de Smet, PhD, présenteront des enseignements que l’entreprise a déjà pu tirer et des utilisations potentielles de son large volume de données.

 

Digitalisation of Action Sports – Yannic SIEBEN

Data in the form of statistics, insights and even predictions is a well known practice in the big sports such as soccer or basketball or baseball. It drives fan engagement, helps to professionalise training and internal processes and essentially is a key driver for growth. 

How to apply this to new sports? Sports that have no long history, especially not in an organised environment. How explain and educate stakeholders that data is valuable? 

Yannic Sieben will address the challenges of professionalising and growing a relatively young “group” of action sports with the help of data.

 

How RBFA turned into a data-driven company – Koen Landsheere & Constantinos Raptis

In this presentation, the RBFA will explain how they are using data in order to provide a personalised experience to every football lover in Belgium (as active player or just as a fan).